Newsletter

Eclerul cu cremă de cafea

Towards the beginning of the twenty-first century, Borussia Dortmund were on the verge of going out of business. Now they are an international phenomenon – one of the most popular clubs and fastest-growing football brands in the world. Every fortnight, an incredible number of foreigners eschew their own clubs and domestic leagues and travel to Dortmund to watch football, while people from all corners of the world dream of doing the same – of standing on the largest terrace in the world, the Yellow Wall. How did this happen? How could a club that hasn’t won a European trophy in twenty years so thoroughly capture people’s imaginations?

La o primă vedere, ceea ce face din „Building The Yelow Wall – The Incredible Rise and Cult Appeal of Borussia Dortmund” de Uli Hesse o carte atractivă este faptul că a fost scrisă în limba engleză. Iar pentru fanii clubului care chiar s-au străduit să învețe o fărâmă de germană și nu s-au lipit neam de ea apariția asta reprezintă mană cerească. Însă, pe măsură ce o vor citi, aceștia vor avea plăcuta surpriză de a descoperi o carte cu adevărat remarcabilă care înseamnă ceva mai mult decât o punte lingvistică.

Publicată în 2018, „Building The Yellow Wall” s-a bucurat de o primire caldă în afara Germaniei. Autorul, Uli Hesse, este un notoriu jurnalist de sport, cu bagajul de povestitor în sânge și mâna formată la revista „11 Freunde”. Și da, este născut în Dortmund și, se înțelege, fan BVB. Dar asta nu l-a împiedicat să scrie și „Bayern: Creating a Global Superclub” (2016) sau „Tor! The Story of German Football” (2002). Așadar, în ceea ce privește cartea de față nu avem de-a face cu exercițiu subiectiv și cu nuanțări scoase din joben, ci cu un studiu care țintește rigori ale obiectivității dintre cele mai înalte.

Hesse pleacă de la ideea că trebuie să-l lămurească pe nevorbitorul de limbă germană care este secretul Borussiei Dortmund de reușește să atragă atât de mulți simpatizanți (acum chiar și) din toate colțurile lumii și de ce i se spune „everyone’s favourite second team”. Cam care e faza cu clubul ăsta, după cum ar întreba dâmbovițeanul. Și o face fluent, intrigant și, pe alocuri, spectaculos. Cartea dezvoltă în aproape 300 de pagini o poveste despre ambiție, încăpățânare, loialitate, succes și eșec, care chiar reușește să captiveze. Aflăm de unde se trage legătura asta atât de puternică dintre club și suporteri, cum au apărut primele organizații ale fanilor, de ce Südtribüne cântă ceea ce cântă și multe alte detalii care vor îmbogăți remarcabil experiența oricărui Borusse sau iubitor al fenomenului fotbalistic.

Pentru fanii BVB și în general pentru orice pasionat de literatură sportivă această carte este precum un desert-minune, delicios și recomandabil: un ecler cu cremă de cafea care nu numai că nu crește glicemia, ba chiar reduce colesterolul.

Newsletter