Newsletter

Cele zece reguli ale urii și secretele murdare din mass-media

Celebrated Rolling Stone journalist Matt Taibbi provides an insider’s guide to the variety of ways today’s mainstream media tells us lies. Part tirade, part confessional, it reveals that what most people think of as „the news” is, in fact, a twisted wing of the entertainment business. In the Internet age, the press have mastered the art of monetizing anger, paranoia, and distrust. Taibbi, who has spent much of his career covering elections in which this kind of manipulative activity is most egregious, provides a rich taxonomic survey of American political journalism’s dirty tricks.

Probabil că foarte mulți dintre noi recomandam această carte prietenilor și cunoscuților dinainte să aflăm că există. Iar acum, că am și citit-o, nu putem să nu ne gândim că e mare păcat că nu a fost tradusă și în limba română, pentru a le-o putea oferi chiar și acelora dintre părinții și bunicii noștri care au mare nevoie de ea.

Matt Taibbi este un fost jurnalist din Statele Unite, care a semnat, printre altele, la două dintre cele mai importante publicații de peste ocean, The Nation și Rolling Stone. Iar în urmă cu doi ani, în 2019, acesta a reușit să publice, inițial independent, cartea „Hate Inc.: Why Today’s Media Makes Us Despise One Another”, o sinteză devastatoare a mecanismelor de manipulare ale presei americane de toate tipurile. El și-a publicat cartea inițial pe propriul blog, sub formă de episoade, și a reușit să-l intervieveze inclusiv pe Noam Chomsky, cunoscut filosof și lingvist american care a abordat în repetate rânduri subiectul manipulărilor prin intermediul mass-media.

În lucrarea sa, Taibbi se folosește de propria experiență din domeniul presei scrise și ne explică, argumentat și așezat, ceea ce cu toții bănuiam deja: că programele de știri sunt (sau, mai drept spus, au devenit) nocive pentru sănătatea noastră mentală și emoțională. Că sunt făcute cu o agendă, că mint și că manipulează spunând adevăruri parțiale. Și, cu toate acestea, că suntem dependenți de ele și continuăm să le consumăm ca și cum am bea apă. Autorul nu vrea să lase loc de interpretări și se arată generos cu exemplele din ambele tabere (în linii mari, cele două mari tabere sunt reprezentate în contextul prezentat de carte de republicani și democrați), de unde atrage atenția că știrile nu mai sunt de mult știri, ci adevărate reality show-uri și produse de consum și că acestea nu ne mai informează, ci ne vând fix ceea ce vrem să auzim. Scopul lor este să facă profit, spune Taibbi, care face o analogie foarte interesantă cu sportul și cu modalitatea în care acesta se vinde în zilele noastre. De aici extragem ideea că nu e deloc întâmplător că programele de știri și posturile specializate au împrumutat atât de multe elemente din sport, precum controversele între susținătorii celor două tabere, numărătoarea inversă până la aflarea unui rezultat, analizele pre și post evenimente, dezbaterile politice cronometrate și scorul acestora, predicțiile, cotele la pariuri și așa mai departe. Pentru că știrile nu urmăresc de fapt altceva decât să te îndemne să îți susții propria echipă și să îți urăști adversarii indiferent de context sau de rezultatul de pe teren. Adică fix ca în sport: îți alegi culorile preferate și adopți cu totul acea identitate. Cu alte cuvinte, îți alimentezi, într-o buclă perfectă și infinită, convingerile.

Cele zece reguli ale urii

Matt Taibbi explică sub un titlu sugestiv („Cele zece reguli ale urii”) cum funcționează mai exact mecanismul din spatele manipulărilor mass-media:

  1. Întotdeauna există două mari tabere;
  2. Cele două tabere se află într-un conflict permanent și nu îți este permis să fii de acord cu adversarul;
  3. Urăște oameni, nu instituții. Chiar dacă cele mai mari probleme din societate sunt cauzate de sistem, dezbaterile publice sunt construite întotdeauna în jurul unor persoane;
  4. Totul se întâmplă din vina celuilalt;
  5. Nimic nu se întâmplă din vina tuturor;
  6. Fii suporter, nu gândi. Susține-ți echipa și nu îți pune întrebări;
  7. Nu schimba taberele. Nu contează ce, cum și unde, trebuie să îți susții propria tabără până la capăt;
  8. Adversarul este Hitler. Nu este doar rău, neexperimentat sau slab pregătit, ci cel mai mare diavol/dezastru care au existat vreodată;
  9. În lupta împotriva lui Hitler, totul este permis;
  10. Simte-te superior.

„Hate Inc.” te va face să te întrebi după ce o vei fi terminat dacă să te mai uiți vreodată în gura analiștilor din prime time (vei observa cum, inconștient, ajungi să lipești cuvintele și exemplificările autorului peste cadrul presei românești). Este o lucrare curajoasă, universal valabilă și extrem de utilă mai ales în plină epocă a fake news-ului.

Cartea este disponibilă doar în limba engleză pe Amazon, în variantele print, ebook și audio.

Newsletter